FF Egypercesek : Lenni vagy nem lenni? #2 Az “egó" szó félreérthetősége


"A zen buddhizmus például arra tanít, hogy feledkezzünk el az énről, és lépjünk túl rajta, ezzel szemben a pszichoanalízis az én erősítésével dolgozik. Melyik módszer a helyes?"

"Elképzelhető volna, hogy az eltérő megközelítésmódok többé-kevésbé mind helytállóak a maguk szintjén?"

Forrás : Ken Wilber Határok nélkül (A személyiség kiteljesítésének keleti és nyugati szemlélete)

***

Részlet Judith Blackstone könyvéből :

Az "egó" szót gyakran használják a "hamis én"-re utalva. Ekkor az éntelenség tanítása az egó-nélküliségre való törekvést jelenti, és a teljesség felismerése az egó halálaként értelmezhető.

De az egó szót olyan sok más módon is használják, hogy ez a tanítás a zavarodottság és félreértés forrása is lehet. Például az egó szó időnként az önimádatot és a beképzeltséget is jelenti. Viszont az önszeretet (önimádat) lehet hamis és kompenzációs jellegű, vagy a lényegi (valódi) énünk átélt érzetére való egészséges, spontán válasz is. A hamis én beképzeltsége egy kompenzáció az igazi önszeretet és önmagunk élvezetének a hiányára, amit a lényegi (valódi) énként érzünk.

Az "egó" szó alatt azt is érthetjük, hogy képesek vagyunk szervezni a környezetünket, navigálni és különbséget tenni, választani, bizonyos célok érdekében kitartani, stb. A hagyományos pszichológusok ezeket a képességeket az "én-erő" jelének tekintik. Sok spirituális gyakorló úgy hiszi, hogy az én-erővel társított képességek a fejlődésük útjában állnak, és el kell őket távolítani.

Ez a zavarodottság tovább bonyolódik azáltal, hogy a hagyományos pszichológia azt a képességet is én-erőnek tekinti, amikor pszichológiailag megvédjük magunkat, illetve amikor "szellemi struktúrákat" hozunk létre a külvilág képeinek belsővé tételével. Most csak annyit mondok erről, hogy egyértelműen meg kell tudnunk különböztetni a sebzett hamis én/egó védekező tevékenységét a lényegi (valódi) én önbizalmától, akarati és szellemi képességeitől, melyek tovább fejlődnek a spirituális növekedés során. Hatalmas különbség van a lényegi (valódi) én ügyes navigációja és a hamis én félelemmel telt manipulációja között.

Forrás : Judith Blackstone The Enlightenment Process 52-53. o.

Fordította : Nagy Judit 
 
Kép : https://www.pmsartwork.com