FF Egypercesek : A hamis én #1

A hamis én képek, elképzelések, védelmi magatartások és bekötött gyermekkori fájdalom keveréke, amit tévesen az identitásunknak hihetünk. A létezésünk átélt érzete helyett elméleti elképzelésünk van arról, hogy kik vagyunk. Bizonyos mértékig mindannyian belegabalyodunk ebbe a rólunk szóló "álomba"; teljes mértékben én-képek vagy védelmi mechanizmusok nélkül lenni egy ideál, ami felé közeledhetünk.

A hamis én viselkedései és hozzáállásai azért jöttek létre, hogy a külvilág fájdalmas vagy összezavaró aspektusaival meg tudjunk birkózni. Az volt a szerepük, hogy a múltunk konkrét, ismétlődő helyzeteiben szeretetet szerezzünk és elkerüljük a fájdalmat. Gyerekként eltorzítjuk a valódi válaszainkat és szükségleteinket, hogy azzá a gyermekké váljunk, akit a szüleink elismerni és értékelni fognak, és hogy megvédjük magunkat például az elhagyatottság, félreértettség, megszégyenítés és nélkülözés érzéseitől. 

Daniel N. Stern (1985) úgy írja le a hamis én kialakulását, hogy "a gravitáció középpontja belülről kívülre kerül". A hamis én nem elszigeteltségben fejlődik ki. Az énnek a környezettel való interakciója során történő eltorzulásáról van szó - az én és a másik összegabalyodásáról.

Forrás : Judith Blackstone The Enlightenment Process 50-55. 
 
Kép : https://www.reformingtraumacoaching.com